Mediji, kas valda pār politiku

21:17 FEJS Latvija 0 RAKSTA

Atskats uz "Preses kluba" tikšanos
Nika Aleksejeva
http://www.pjreview.info/img/cvrImg_sep04.jpg

Arī visvarenās ASV žurnālisti satraucas par nozares kvalitāti. Par to varēja pārliecināties pēc “Preses kluba” tikšanās ar Koniju Fīldu (Connie Field), kas, kā dokumentālo filmu režisore, ieguvusi virkni prestižu kinobalvu.
Ja Latvijā žurnālisti satraucas par mediju “pārdošanos” politiskajiem spēkiem naudas trūkuma dēļ, tad ASV problēma ir otrā galējībā.
Viens no nopietnākajiem problēmu cēloņiem ir ASV mediju magnāts Rūperts Mērdoks. Viņam pieder vairāki mediji, kuri piesaista aizvien lielākas skatītāju masas ar savu izklaides žanram raksturīgo ekspresivitāti. Viens no Mērdoka ietekmīgākajiem medijiem ir kabeļtelevīzijas kanāls “Fox News”. Tas savu pirmo ievērojamo popularitāti ieguva Irākas konflikta laikā un atkārtotu reitingu bumu piedzīvoja atspoguļojot O’Bamas vēlēšanu nedēļu (2008.gada 3.-9.novembris).
Mērdoka vara pār plašo amerikāņu skatītāju loku esot izdevīga ASV politiķiem, tāpēc daudz kas var notikt pēc Mērdoka prāta.
Taču tā ir tikai viena monētas puse. Otra puse rāda vēl draudošāku ainu. Vairums amerikāņu tic tam, ko rāda televīzija un daudzus alternatīvus viedokļus par to, kas patiesība notiek politikā uztver kā melus. Piemēram, ziņas regulāri atspoguļo demokrātu un republikāņu partijas cīņu, taču Konija apgalvo, ka realitātē demokrāti piekāpjas, bet republikāņi pastāvīgi atkāpjas no kompromisa, lai konfrontētu.
Salīdzinot mūsu un amerikāņu žurnālistu problēmas, saredzams diezgan maz līdzību. Konija īsti nesaprata, piemēram, kā mūsu augstskolās žurnālistus apmāca akadēmiķi. Viņa gan neesot kompetenta žurnālistu izglītības jautājumos, bet zina teikt, ka visās lielākajās augstskolās ASV, žurnālistus apmāca jomas speciālisti.
Omulīgajā Alberta ielas kafejnīcā sarunas ap uzkodām klātu galdu un vīna glāzēm raisījās arī par tādām tēmām kā PR ietekme uz žurnālista darbu, žurnālista slinkumu vai laika trūkumu, kas liek nekritiski izmantot ziņu aģentūru sniegto informāciju, mediju problēmu piesaistīt reklāmas devējus, jo daudzi mediji drukā slēptās reklāmas, kā arī daudzas citas problēmas.
Sarunās gan netika nonākts pie 100% iedarbīga risinājuma varianta, bet gūta vērtīga pieredze un informācija no nozares pirmavotiem.